Баллистический коэффициент (G1)

mdw75

Судя по описанию здесь:
http://www.ada.ru/Guns/ballistic/bc/drag.htm
БК = Ускорение замедления используемой пули / Ускорение замедления стандартной пули
То есть чем меньше коэффициент, те медленнее используемая пуля теряет свою скорость. То есть получается более настильная траектория.

Те коэффициенты, с которыми приходится иметь дело в практике имеют иное физическое значение. Чем больше цифра, чем она ближе к единице, тем более настильна траектория.
Да и в ином современном определении:
http://ru.wikipedia.org/wiki/Баллистический_коэффициент
http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient
видно, что величина коэффициента прямо пропорциональна способности пули сохранять свою скорость.

Английской версия статьи более полная. И в неё сказано, что используемый ныне коэффициент обратно пропорционален ускорению замедления пули.
То есть на ada.ru в начале статьи для наглядности используется иной баллистический коэффициент.
Только не понятна взаимосвязь. Если бы БКсовр.=1/БК, то для пуль VLD современный БК был бы больше единицы. Напрашивается зависимость: БКсовр.=1-БК

SPORTGUNS

Вот что нашел...

Theoretical work at that time provided a way to determine the drag scale factor, at least initially. By applying Newton's Laws to an actual bullet in flight it was shown theoretically that:

Drag scale factor = [drag deceleration of the actual bullet ] / [drag deceleration of the standard bullet]= [dact bullet^2 / wact bullet] / [dstd bullet ^ 2 / wstd bullet ]

Where:
dact bullet = diameter (inches) of the actual bullet
dstd bullet = diameter (inches) of the standard bullet
wact bullet = weight (lbs) of the actual bullet
wstd bullet = weight (lbs) of the standard bullet

This was wonderful!!! The drag scale factor could be calculated from the diameter and weight of the actual bullet, compared to the diameter and weight of the standard bullet.
This wonderful idea was adopted, and this is how the ballistic coefficient began. At any value of bullet velocity, the standard drag measured for that velocity could be multiplied by the drag scale factor to calculate the actual drag on the real bullet. This not only avoided the necessity to measure the drag on every type of bullet at all bullet velocities, but it also led to great theoretical simplifications in calculating bullet trajectories. This in turn was wonderful, because the age of computers was still a century away.
Formal Definition of the Ballistic Coefficient
Bashforth selected the diameter of the standard bullet to be one inch and the weight to be one pound. This meant that the denominator in the drag scale factor equation above was identically equal to 1.0:

[dstd bullet^2 / wstd bullet] = 1.0

In turn this meant that, as long as the diameter of an actual bullet was measured in inches and weight was in pounds, the drag scale factor could be calculated as

Drag scale factor = [dact byllet^2 / wact bullet]

From this equation it appears that the drag scale factor has physical units of (sq in / lb), but this is not true. It must be remembered that the right hand side of this equation is divided by 1.0 (sq in / lb). The drag scale factor is a pure number; it has no physical units whatever.
But, alas, a problem developed. It was discovered experimentally around 1880 that the drag scale factor computed in this manner did not give the correct answer for the drag on the actual bullet. The reason was not understood then, but today we know that even small changes in the size or shape of an actual bullet cause a different air flow around the bullet, and therefore change the drag on the actual bullet. To handle this situation a 'form factor' (or 'shape factor') was added to the equation above. This 'form factor' is usually denoted by the letter 'i', and the equation is then written:

Drag scale factor = [ i * dact bullet^2 / wact bullet]

The form factor 'i' was to be another constant, to be used to adjust the value of the drag scale factor so that it accurately predicted the drag on the real bullet. At first (late 1800s) it was believed that this would work well at all bullet velocities.
That the form factor was necessary was very unfortunate, because the value of the form factor for any particular bullet had to be determined by firing test measurements. So, the analytical convenience of the drag scale factor was lost, at least partially. Again, experimental measurements had to be made for every bullet. However, it turned out that measuring the drag scale factor was far easier than measuring the drag deceleration of a bullet in flight. It was for this reason that the idea of a drag scale factor survived, and the analytical convenience of a scale factor was partially regained.
Actually, it was convenient to define the ballistic coefficient of a bullet to be the inverse of the drag scale factor:

Ballistic coefficient [1.0 / drag scale factor] = [wact bullet / ( i * dact bullet^2)]

только почему

mdw75
для пуль VLD современный БК был бы больше единицы.

mdw75

Если рассматривать БК как отношение ускорения замедления пули Круппа к ускорению замедления современной VLD пули.

SPORTGUNS

А можно в формулах?

SPORTGUNS

:)
Правильно ли я понимаю, что вы берете формулу:
БК=R/r
и подставляете туда значение БК=R(VLD)/r(G1) и получаете БК > 1?
Или вы считаете БКсовр.=1/БК=r(G1)/R(VLD)? Это кстати неправильно.

mdw75

Если R(VLD) разделить на r(G1), то получится цифра меньше единицы. Но при этом будет зависимость: чем меньше отношение, тем более настильная траектория, что не справедливо в соответствии с определением БК из википедии.

SPORTGUNS

Так все правильно.
Вы же сами написали, что БК(ada) обратно пропорционален БКсовр.

А БК(ada) - это не современный БК. Если посмотреть на приведенные мной формулы, получается, что это величина обратная поперечной нагрузке.
БК(ada)=1/поперечная нагрузка для упрощения Бэшфорта
Чем больше поперечная нагрузка, тем меньше БК(ada) и больше БК(совр).
А чем больше поперечная нагрузка тем меньше аэродинамическое сопротивление.